Ruch liniowy w siłownikach pneumatycznych

Wiele zastosowań przemysłowych wymaga ruchu liniowego podczas sekwencji roboczej. Jednym z najprostszych i najbardziej opłacalnych sposobów osiągnięcia tego celu jest pneumatyczny siłownik, często nazywany cylindrem pneumatycznym. Siłownik jest urządzeniem, które przetwarza źródło mocy statycznej na użyteczny ruch wyjściowy.
Działanie siłowników
Siłowniki są zwykle urządzeniami mechanicznymi, które pobierają energię i przekształcają ją w pewien ruch. Ten ruch może mieć dowolną postać, wykonując blokowanie, zaciskanie lub wysuwanie.
Siłowniki pneumatyczne są urządzeniami mechanicznymi, które wykorzystują sprężone powietrze działające na tłok wewnątrz cylindra w celu przemieszczania ładunku wzdłuż toru liniowego. W przeciwieństwie do alternatyw hydraulicznych, płyn roboczy w pneumatycznym urządzeniu uruchamiającym jest po prostu powietrzem.
Istnieje wiele rodzajów siłowników pneumatycznych, w tym cylindry membranowe, cylindry beztłokowe, cylindry teleskopowe i cylindry z prętami przejściowymi.
Konstrukcje siłowników
Najpopularniejszy styl pneumatycznego siłownika składa się z tłoka i pręta poruszającego się wewnątrz zamkniętego cylindra. Ten typ siłownika można podzielić na dwa rodzaje w oparciu o zasadę działania: jednostronnego działania i dwustronnego działania.
Cylindry jednostronnego działania wykorzystują jeden otwór powietrza, aby umożliwić sprężone powietrze przedostanie się do cylindra, aby przesunąć tłok do pożądanego położenia, a także sprężynę wewnętrzną w celu powrotu tłoka do pozycji początkowej po usunięciu ciśnienia powietrza.
Cylindry dwustronnego działania mają otwór powietrza na każdym końcu i przesuwają tłok do przodu i do tyłu, naprzemiennie. Posiadają także port, który odbiera powietrze pod wysokim ciśnieniem.
Obsługa siłownika pneumatycznego
W typowym zastosowaniu element uruchamiający jest połączony z ramą nośną, a koniec pręta jest połączony z elementem maszyny, który ma być przemieszczany. Zawór sterujący włączania i wyłączania służy do kierowania sprężonego powietrza do przedłużonego portu podczas otwierania portu powrotu do atmosfery.
Różnica ciśnień po dwóch stronach tłoka skutkuje siłą równą różnicy ciśnień pomnożonej przez pole powierzchni tłoka.
Jeśli obciążenie podłączone do pręta jest mniejsze niż siła wypadkowa, tłok i pręt będą wysuwać się i przesuwać element maszyny. Odwrócenie zaworów i przepływu sprężonego powietrza spowoduje, że zespół wycofa się z powrotem do pozycji pierwotnej.
Artykuł powstał we współpracy z OBREiUP